02 December 2014

SESEMUT DAN GEGULA



TANDA-TANDA AWAL  DIABETIS






1- Kerap ke bilik air:



Berapa kerap anda ke bilik air dalam satu hari..? Adakah ia kelihatan seperti anda membuang air kecil sepanjang hari? Kencing menjadi lebih kerap apabila terdapat terlalu banyak glukosa dalam darah... Jika insulin tidak wujud atau tidak berkesan, buah pinggang tidak boleh menapis glukosa kembali ke darah. Ia cuba untuk menimba air tambahan daripada darah untuk mencairkan glukosa. Ini membolehkan pundi kencing anda penuh dan ia memastikan anda terpaksa pergi ke bilik mandi..



2- Dahaga / Terlalu haus

Berasa seperti anda tidak boleh mendapatkan air yang cukup dan anda minum lebih daripada biasa, ia boleh menjadi tanda penyakit kencing manis,... Jika badan anda menarik air tambahan keluar dan anda kerap ke bilik air , anda akan mengalami dehidrasi & berasa perlu untuk minum lebih banyak untuk menggantikan air yang telah anda kehilangan itu..



3- Berat badan menurun dengan ketara

Berat badan menyusut memanglah menjadi idaman , turun dengan sihat,, tapi bukan yang kehilangan berat badan secara mendadak tanpa perlu senaman tu , itu berpenyakit.....Gejala ini lebih ketara dengan diebetes jenis 1... rujuk SINI  .. Dalam Jenis 1, pankreas berhenti membuat insulin, kemungkinan disebabkan oleh serangan virus terhadap sel-sel pankreas atau kerana tindak balas autoimun membuat serangan badan menghasilkan sel insulin

Badan kelihatan seperti sumber tenaga kerana sel-sel tidak mendapat glukosa.. Ia bermula untuk memecahkan tisu otot dan lemak untuk tenaga.... Jenis 2 pula berlaku secara beransur-ansur dengan peningkatan rintangan insulin supaya penurunan berat badan tidak begitu ketara.


4 - Letih / Cepat penat

Lagi disebabkan glukosa.... Glukosa daripada makanan yang kita makan berjalan ke dalam aliran darah di mana insulin sepatutnya membantu ia beralih ke dalam sel-sel badan kita.... Sel-sel menggunakannya untuk menghasilkan tenaga yang kita perlukan untuk hidup... Apabila insulin yang tidak ada atau jika sel-sel tidak bertindak balas kepadanya lagi, maka glukosa  tinggal di luar sel-sel dalam aliran darah... Sel-sel menjadi lemah dan anda mudah berasa letih,penat & cepat semput.



5 - Kesemutan atau kebas tangan & kaki

Gejala ini dikenali sebagai neuropati... Ia berlaku secara beransur-ansur dari masa ke masa sebagai glukosa yang tinggi secara konsisten dalam darah yang memusnahkan sistem saraf, terutama di kaki.. Diabetes jenis 2 adalah permulaan secara beransur-ansur, dan kebiasaannya , orang sering tidak sedar bahawa mereka mempunyai diebetis.. Oleh itu, gula dalam darah mungkin telah tinggi selama  lebih beberapa tahun sebelum diagnosis dibuat... Kerosakan saraf boleh menular tanpa pengetahuan kita. Neuropati seringkali boleh meningkat apabila lebih ketat kawalan glukosa darah dicapai..



Tanda-tanda lain yang biasa berlaku


  • Penglihatan yang kabur
  • Kulit yang kering atau gatal 
  • Masalah seksual
  • Jangkitan yang kerap atau luka dan lebam yang mengambil masa yang lama untuk sembuh adalah juga tanda bahawa sesuatu yang tidak kena. Sekali lagi, apabila tanda-tanda ini dikaitkan dengan diabetes,ia adalah hasil daripada paras glukosa yang tinggi di dalam badan. 


Jika anda mendapati mana-mana tanda-tanda di atas, jadualkan temujanji dengan doktor anda... Doktor  dapat memberitahu anda jika anda mempunyai sebab untuk bimbang tentang diagnosis diabetes....!!!









CEGAH SEBELUM PARAH...!!







Bernutrisi & konsultasi PERCUMA dan EKSKLUSIF dengan saya..


Muhammad Nizam Yusof
SMS / WHATSAPP 013 976 1627

No comments:

Post a Comment

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.