26 February 2015

AIR OREN AJAIB GANTI AIR BIKARBONAT

musim panas terik.. matahari garang memancarkan sinar... tahun lepas pun , time time macam ni lah musim panas melanda...kalau kat sekolah , time aktiviti kokurikulum , dah ada surat pekeliling memang tak digalakkan pun buat aktiviti luar... panas, sangat panas...  ni artikel  "MUSIM PANAS EKSTREM" dalam Utusan yang menjadi viral bertebaran dalam whatsapp & seantero laman sosial..


Panas ekstrem melanda negara, boleh bawa maut

22 Februari 2015 1:35 AM

KUALA LUMPUR 21 Feb. – Musim panas ekstrem yang dijangka melanda negara minggu depan boleh memberi tekanan fizikal kepada tubuh badan dan kesihatan manusia termasuk menyebabkan kematian seperti strok haba.


Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, orang ramai harus mengambil langkah berjaga-jaga kerana cuaca kering dan berpanjangan bukan sahaja memberi kesan kepada ekosistem dan kawasan pertanian, tetapi membahayakan kesihatan.

“Perubahan iklim ini akan menjejaskan sumber bekalan air yang selamat lalu meningkatkan kes-kes bawaan air dan makanan serta cirit-birit. Penyakit berkaitan sistem pernafasan dan kardiovaskular juga meningkat.

“Kes penyakit denggi pula akan meningkat kerana masyarakat menyimpan air di dalam bekas simpanan yang tidak ditutup malah cuaca panas juga merangsang pembiakan nyamuk dan replikasi virus dalam nyamuk,” katanya kepada Mingguan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas laporan tentang negara ini dijangka bakal berdepan cuaca panas melampau bermula minggu depan sehingga awal April ini berikutan fenomena Ekuinoks yang menyebabkan matahari berada tepat di atas garisan khatulistiwa.

Tambah Dr. Noor Hisham, semua orang berisiko menjadi mangsa cuaca panas tetapi terdapat kumpulan yang lebih cenderung terkesan akibat perubahan iklim tersebut.

“Mereka yang terbabit dengan kegiatan aktiviti fizikal di luar seperti buruh, peladang, ahli sukan, tentera, polis dan lain-lain lebih berisiko kerana mereka terdedah kepada cuaca panas.

“Orang dewasa berusia 40 tahun ke atas mempunyai risiko 10 kali ganda berbanding mereka yang lebih muda. Kanak-kanak berusia lima tahun, penghidap penyakit sistem pernafasan, darah tinggi, jantung, kencing manis dan kelenjar tiroid juga antara kumpulan yang berisiko tinggi,” katanya.

Sementara itu, pakar kesihatan Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM), Prof. Dr. Jegan Thanabalan berkata, cuaca panas melampau juga boleh menyebabkan strok haba yang boleh membawa maut khususnya kepada kanak-kanak dan orang tua.

“Masalah kekurangan air dalam badan adalah yang paling bahaya semasa cuaca kering dan panas kerana perubahan kandungan garam galian dalam badan boleh menyebabkan strok haba berlaku.

“Minum banyak air suam, air isotonik dan hadkan aktiviti luar yang terdedah kepada cuaca panas terik,” katanya.

*********************************************************************************

3 hari lepas pun aku terdengar berita dalam radio , musim ni kita digalakkan untuk kurangkan minuman berkafein & bikarbonat ( air gas ).... kafein & bikarbonat akan menyebabkan badan kehilangan cecair dan terdehidrasi... Takmo kafein kafein okay..! Nak performance drink je...!



HILANG DAHAGA / HAUS / BOOST  TENAGA / CEGAH  DEHIDRASI  DENGAN :-

PERFORMANCE DRINK  


8  KELEBIHAN PERFORMANCE DRINK

1- Lazat , rasa oren semula jadi , sebagai alternatif  minuman isotonik yang SIHAT!!!

2- Ia terbukti secara klinikal dapat menyokong tahap hidrasi lebih cepat berbanding air. 

3- Mempunyai lebih banyak elektrolit dan menyalurkan lebih banyak tenaga berbanding jenama minuman hidrasi lain.



4- Campuran Elektrolit OPTI-LTYE™ proprietari dengan campuran unik karbohidrat dapat memberikan tenaga segera dan berkekalan bagi menyokong hidrasi optimum.

5- Sangat-sangat membantu tubuh kita menjaga kestabilan bendalir supaya tidak kekeringan

6- Terbukti secara klinikal:Ujian makmal terhadap atlet dengan pencapaian cemerlang menunjukkan yang Performance Shaklee dapat mengurangkan kehilangan bendalir bagi meningkatkan hidrasi, memelihara tahap gula dalam darah bagi mengekalkan keupayaan tenaga dalam meningkatkan stamina

7 - Minuman sang atlet yang hebat..!! ( ermm kalau jumpa roger federer ni , mahunya aku bagi free je performance drink ni kat dia,,, selalu tengok depa main tennis time break tu selain makan pisang , coklat , depa ada minum air oren )



8 - Tidak mengandungi perasa tiruan, pemanis atau sebarang bahan pengawet tambahan.




SIAPA PERLUKAN PERFORMANCE DRINK 

- ATLET

- AKTIF SUKAN / GYMNASIUM

- KERJA TENGAH PANAS / BAWAH MATAHARI TERIK

- YANG SELALU PENAT

- MEMENUHI KEPERLUAN BERSAHUR  ( YANG BERPUASA )

- YANG KURANG MINUM AIR

- SELALU KENA GOUT

- KANAK-KANAK ( ganti air gas .. mak ayah boleh buat ais krim )

- ADA SIMPTOM SIMPTOM DEMAM .. ( ermm cepat cepat pekena air oren ajaib ni..okay.!!)



Jom bertukar ke Performance Drink.... takdelah kalau bersukan je , asyik nak hundred plus... asal bersukan je , nak kena revive isotonik.... performance drink pun saingat sengit tau..!!! jom jomm !!





Allah Maha Penyembuh



Be with us..

NZ World Kingdom
Founder & Director
FB : Muhammad Nizam

sms/whatsapp : 013 976 1627


2 comments:

#Ini adalah blog peribadi

#Segala testimoni dan penulisan berkaitan produk SHAKLEE yang dikongsi & disebarluaskan infonya dilaman ini BUKAN bertujuan untuk merawat, mencegah, mendiagnose apa jua penyakit.

#Pembaca sangat digalakkan untuk mendapat nasihat dari pakar kesihatan dan perubatan. Allah jua Yang Maha Memberi Kesembuhan.